Efekty Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku

  • 05.11.2024 08:06

  • Aktualizacja: 13:50 05.11.2024

Od wczoraj na terenie Saskiej Kępy i Kamionka obowiązuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. W Polskim Radiu dla Ciebie sprawdzamy, jak nowe zasady parkowania wpłynęły na dostępność miejsc w tej okolicy warszawskiej Pragi Południe.

Wcześniej osiedlowe uliczki zapchane były samochodami, teraz miejscami parkingi są puste – tak wygląda m.in. ulica Francuska po tym, jak od wczoraj obowiązuje tu Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Na pierwszy rzut oka widać więc, że strefa płatnego parkowania poprawiła sytuację i łatwiej jest zaparkować samochód.

Od wczoraj o słuszności wprowadzania SPPN w tym miejscu przekonują radni i społecznicy, którzy udostępniają w sieci zdjęcia wolnych miejsc do zaparkowania po godzinie 16:00.

Nie wszyscy jednak są zadowoleni z wprowadzenia strefy. Mowa szczególnie o osobach, które tutaj dojeżdżały do pracy. Teraz będą musiały zapłacić za postój auta.

Druga niezadowolona grupa to mieszkańcy okolic bezpośrednio przy granicy strefy. Kierowcy chcący uniknąć opłat, zostawiają auta na ich osiedlach, a to sprawia, że problem z jednego miejsca przenosi się w inne.

ZDM o strefie parkowania na Saskiej Kępie

Jak jednak podkreśla rzecznik Zarządu Dróg Miejskich, wprowadzenie strefy w tym miejscu uwolniło wiele miejsc parkingowych.

Mam wrażenie, że tak jak to było i na Żoliborzu, i na Mokotowie, i wcześniej na Pradze, i na Ochocie, mieszkańcy rano się obudzili i zobaczyli swoje ulice i nagle wielkie zaskoczenie, ile tam jest wolnych miejsc – mówi Jakub Dybalski.

Mieszkańcy okolic cały czas mogą ubiegać się o abonament, który zapewnia możliwość parkowania za jednorazową opłatą.

 Szacujemy, że do tej pory wydaliśmy mniej więcej 60 procent abonamentów wśród tych mieszkańców, którym te abonamenty się należą. Czekamy jeszcze na wnioski. Cały czas zachęcam, żeby je składać. Tych abonamentów pewnie będzie więcej, więc pewnie parkujących również będzie tam nieco więcej – dodaje.

Na Saskiej Kępie stanęły też nowe parkomaty. Wkrótce zastąpią także inne w pozostałych dzielnicach. W sumie będzie ich 1910.

Przede wszystkim są dużo szybsze. Gdy klikamy w ekran, ten od razu reaguje. Ta prędkość to jest duża zmiana. Można zeskanować kod QR i nie trzeba wpisywać numeru rejestracyjnego, co było dużym problemem dla wielu parkujących – zauważa rzecznik ZDM.

Strefa Płatnego Parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku to blisko 5000 miejsc postojowych na 94 ulicach oraz ponad 20 odcinków dróg jednokierunkowych. Wyznaczona została na obszarze około 6 kilometrów kwadratowych.

Wniosek o abonament mieszkańca

Wniosek o abonament mieszkańca można złożyć online przez stronę abonamentzdomu.zdm.waw.pl lub stacjonarnie w każdym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Wnioskując o wydanie abonamentu, należy przedstawić wymagane dokumenty.

Aby otrzymać abonament mieszkańca, trzeba być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN, mieć rozliczony podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie i być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t lub samochodu osobowego powyżej 2,5 t.

W strefie do wyboru są dwa rodzaje abonamentów. Tańszy – rejonowy – kosztuje 30 zł rocznie i pozwala zaparkować w rejonie w promieniu 200 m od miejsca zameldowania.

Abonament obszarowy pozwala zaparkować na terenie wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN. Uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Kosztuje 600 zł rocznie, a płatność możliwa jest w dwóch ratach po 300 zł (tylko w przypadku wyrabiania abonamentu w POP ZTM).

SPPN w Warszawie

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta.

Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ.

Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice i północny Mokotów.

Od listopada SPPN zaczęła obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku.

Czytaj też: Kiedy wymienić opony na zimowe? „Nie warto czekać na pierwsze mrozy”

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PA