Wiemy, jak będzie wyglądał Teatr Polskiej Opery Królewskiej [ZOBACZ]

  • 14.09.2023 18:11

  • Aktualizacja: 08:39 15.09.2023

Znamy wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej. Pierwsze miejsce zdobył projekt lubelskiej pracowni Stelmach i Partnerzy. – Te projekty robią ogromne wrażenie i potwierdzają wysoką markę architektury – powiedział podczas ogłoszenia wyników szef resortu kultury prof. Piotr Gliński.

Biuro Architektoniczne Stelmach i Partnerzy z Lublina wygrało konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej. Decyzję zespołu sędziowskiego pod przewodnictwem dr hab. Magdaleny Kozień-Woźniak ogłoszono dziś w Oddziale Warszawskim Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich. W uroczystości wziął udział m.in. minister kultury prof. Piotr Gliński.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymała warszawska firma APA Wojciechowski, a trzecią firma Dżus GK Architekci i Restudio Jacaszek Architekci.

 Te projekty robią ogromne wrażenie i potwierdzają wysoką markę architektury, ale mamy też wspaniałą instytucję, jaką jest SARP. Pewnie jeszcze nie do końca widzimy bogactwo tych wszystkich rozwiązań, ale mamy zaufanie do instytucji – powiedział podczas ogłoszenia wyników konkursu prof. Piotr Gliński.

Dodał, że SARP dba o przestrzeganie wszelkich procedur konkursowych i udowadnia, że środowisko architektoniczne jest dobrze zorganizowane i zinstytucjonalizowane.–  Efektem tego jest piękno naszej przestrzeni – dodał.

– Myślę, że to wydarzenie przejdzie do historii. Nie przypominam sobie, że w ostatnich stu latach przynajmniej wybudowano w Warszawie operę – powiedział dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak.

Nowa siedziba instytucji powstanie na terenie Łazienek Królewskich przy Myśliwieckiej 1. Zgodnie z założeniami konkursowymi widownia nowej Sali Operowej Polskiej Opery Królewskiej ma pomieścić około 400 widzów.

Budynek będzie obejmował także m.in. foyer o ekskluzywnych funkcjach wystawowych oraz salę prób orkiestry z możliwością wykorzystania jej do mniejszych wydarzeń koncertowych.

Szef resortu kultury przypomniał, że ministerstwo sześć lat temu powołało państwową instytucję kultury pod nazwą Polska Opera Królewska, która skupiała pozostawionych bez pracy artystów.

Zaledwie trzy miesiące później instytucja ta wystawiła pierwszą premierę. Jej główną sceną stał się Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewski, który nie jest przystosowany do funkcjonowania nowoczesnej opery. Mimo to szybko zdobyła ona publiczność i odniosła duży sukces – podkreślił prof. Gliński.

Polska Opera Królewska rozpoczęła działalność jako nowa państwowa instytucja kultury dnia 1 sierpnia 2017 roku, na mocy Zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lipca 2017. Jej utworzenie stanowiło odpowiedź na silnie wyrażaną przez środowisko muzyków i melomanów potrzebę powstania w Warszawie nowego kameralnego teatru operowego.

Pierwszym dyrektorem Polskiej Opery Królewskiej został Ryszard Peryt, a obecnie funkcję dyrektora pełni Andrzej Klimczak – zaangażowany w organizację i rozwój Opery od początku jej istnienia.

Czytaj też: Wystawa „Chłopi w Archiwum” na murach warszawskiego Barbakanu

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PA

Kategorie: