Kierowcy krytyczni wobec SCT w Warszawie. „To ograniczy wolność społeczeństwa”

  • 12.06.2024 17:32

  • Aktualizacja: 21:37 12.06.2024

To wszystko dzieje się zbyt szybko i ograniczy naszą wolność — warszawscy kierowcy są krytyczni wobec Strefy Czystego Transportu. Ta zacznie obowiązywać już 1 lipca. Obejmie siedem procent stołecznych ulic — większość Śródmieścia oraz fragmenty Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. — Ludzie pewnie będą kombinować. Zaraz znajdą na to „kruczek”, żeby jednak wjeżdżać, bo ograniczy to trochę wolność społeczeństwa — usłyszał nasz reporter.

Mniej niż miesiąc do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Ta ma zacząć obowiązywać 1 lipca i obejmie siedem procent stołecznych ulic — większość Śródmieścia oraz fragmenty Woli, Pragi Północ i Pragi Południe.

Kierowcy są krytyczni wobec wprowadzenia SCT w Warszawie. Ich zdaniem „wszystko dzieje się zbyt szybko”. Nasz dziennikarz Mikołaj Cichocki zapytał ich, czy są gotowi na zmiany, które wejdą za niecałe trzy tygodnie.

Pewnie ludzie będą kombinować. Zaraz znajdą na to „kruczek”, żeby jednak wjeżdżać, bo ograniczy to trochę wolność społeczeństwa — usłyszał nasz reporter.

Kto odczuje zmiany?

Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski uspokaja, że zmiany obejmą niewielu kierowców. 

Według naszych szacunków,97 procent kierowców jeżdżących po Warszawie nie musi zupełnie nic robić, bo ich auta spełniają wymogi strefy. Wśród pozostałych 3 procent będą osoby, którym przysługuje wyłączenie od obostrzeń strefy, co mogą potwierdzić naklejką. Taki wniosek mogą złożyć kierowcy starych aut, którzy są mieszkańcami Warszawy i płacą tu podatki, albo są seniorami, którzy mają skończone 70 lat — wyjaśnia Dybalski.

Warszawiacy posiadający auta benzynowe, które zostały wyprodukowane przed 1997 rokiem lub nie spełniają normy Euro 2, będą mieli trzy i pół roku na dostosowanie się do nowych wymogów. 

W przypadku Diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 roku. 

Które auto może wjechać?

Jak dodaje Dybalski, Policja i Straż Miejska będą sprawdzać, czy dane auto może wjechać do strefy.

Mogą to robić w ramach każdej zwykłej kontroli zatrzymania samochodu na ulicy, ale też wyposażamy Straż Miejską w specjalny, mobilny punkt kontroli, który może stać codziennie w innym miejscu. Jest wyposażony w kamerę skanującą tablice rejestracyjne z odległości 200-300 metrów, która będzie automatycznie wskazywała strażnikom auta, które nie spełniają wymogów  strefy — mówi Dybalski.

Wprowadzanie SCT w Warszawie podzielono na pięć etapów. Ostatni z nich, zaplanowano na rok 2036. 

Strefa Czystego Transportu - najważniejsze informacje

  • Ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4. Szczegóły TUTAJ.
  • Przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z nich będą mieszkańcy stolicy rozliczający w niej podatki. Wymogi będą więc dotyczyły tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.
  • Sprawdź, czy Twoje auto jest również zwolnione z wymogów. Seniorzy (ukończone 70 lat) i osoby z niepełnosprawnością będą zwolnieni bezterminowo, co potwierdzi specjalna nalepka.
  • Osoby zwolnione z wymogów SCT w Warszawie mogą od początku czerwca złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę  stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich oraz przez internet. Został uruchomiony specjalny punkt stacjonarny znajdujący się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej). Wniosek można też wygodnie złożyć online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Panel pozwala na sprawdzenie czy dany samochód w ogóle potrzebuje mieć naklejkę, a następnie umożliwia złożenie wniosku.
  • Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu. Zobacz MAPĘ.

Czytaj też: Strefa Czystego Transportu w Warszawie już od lipca. Co musi zrobić kierowca?

Źródło:

RDC

Autor:

Mikołaj Cichocki/DJ