Koszty, przychody, zyski - jak analizować kluczowe dane Allegro z AlleSpark?

  • 16.12.2024 12:00

  • Aktualizacja: 14:55 17.12.2024

Analiza danych Allegro nie brzmi jak łatwe i przyjemne zadanie. Czy jednak tak jest w rzeczywistości? Raporty Allegro od AlleSpark prezentują poszczególne wskaźniki w jasny i przejrzysty sposób. Boisz się, że mimo to sobie nie poradzisz? Ich twórcy przygotowali liczne poradniki, które krok po kroku tłumaczą proces analizy danych. 

Jakie dane znajdziesz w raportach Allegro od AlleSpark?

Za pomocą AlleSpark możesz wygenerować raport rentowności nie tylko dla całego swojego konta, ale także kategorii produktowej oraz każdej pojedynczej aukcji. 

Jeśli wybierzesz raport rentowności kategorii, system wyświetli Ci następujące wskaźniki:

  • przychód,
  • K/P (całościowy stosunek kosztów do przychodów wyrażony w procentach),
  • koszty Ads,
  • K/P bez Ads (stosunek kosztów do przychodów bez uwzględnienia Allegro Ads),
  • przychód z Ads,
  • przychód Organic (przychód, który nie został wygenerowany przez reklamy Allegro Ads).

Z kolei w przypadku wyboru raportu rentowności ofert, zobaczysz:

  • przychód,
  • K/P (całościowy stosunek kosztów do przychodów wyrażony w procentach),
  • K/P bez Ads (stosunek kosztów do przychodów bez uwzględnienia Allegro Ads),
  • K/P z kosztami zakupu (całościowy stosunek kosztów do przychodów z uwzględnieniem wgranych przez Ciebie kosztów zakupu),
  • zysk.

Jak analizować rentowność Allegro z AlleSpark?

Analizę z AlleSpark najlepiej zacząć od wygenerowania raportu rentowności kategorii. Przyjrzyj się danym dla poszczególnych kategorii produktowych i wyodrębnij te, które są najbardziej i najmniej rentowne. Po odrzuceniu tych z najwyższym i najniższym K/P, a więc tych, które w największym stopniu zaburzają średnią, przejdź do tych z drugim najlepszym i najgorszym wynikiem.

Najbardziej rentowna kategoria Twojego asortymentu to ta, która przynosi Ci najwyższy czysty zysk w stosunku do generowanych kosztów. To właśnie dzięki niej zarabiasz najwięcej. Najmniej rentowna kategoria to z kolei ta, która posiada najmniej korzystny stosunek K/P. To nie znaczy, że na niej tracisz, po prostu jest dla Ciebie mało opłacalna. Możesz jednak nad nią popracować, aby zmniejszyć koszty i zwiększyć przychody. Tutaj pomogą Ci Raporty Allegro od Allespark, które ukażą rentownością poszczególnych ofert.

Analiza danych Allegro z AlleSpark na przykładzie najmniej rentownej kategorii

Zapoznaj się z tym, jak radzą sobie poszczególne oferty należące do Twojej najmniej rentownej kategorii. Zidentyfikuj aukcję, która w największym stopniu zawyża K/P całej kategorii. Pamiętaj jednak, aby nie patrzeć na K/P w oderwaniu od innych wskaźników! Zawsze zwracaj uwagę także na generowane przychody, kontekst jest bowiem bardzo ważny. 

Co robić, gdy już uda Ci się wyodrębnić najmniej rentowną ofertę w kategorii? Przede wszystkim, nie musisz od razu z niej rezygnować. W wielu przypadkach nie trzeba wycofywać danego produktu, aby zwiększyć opłacalność swojej sprzedaży. Niekiedy wystarczy drobna zmiana w sposobie reklamowania najmniej dochodowego towaru. Przykładowo, jeśli największe koszty danej oferty generowane są przez kampanie Allegro Ads, możesz spróbować je obniżyć. To, oczywiście, zmniejszy generowaną przez tę aukcję wartość sprzedaży, ale jednocześnie poprawi rentowność kategorii i całego konta. Możesz też zajrzeć czy jednocześnie dana oferta generuje sporo kosztów z reklam i wyróżnień - jeśli tak, to oznacza, że z którejś z tych form należy zrezygnować (nie ma sensu dublować kosztów).

Kategorie: