Dyskusja o CKP zamieniła się w plebiscyt? Marszałek Mazowsza: rozpętano histeryczną narrację

  • 11.06.2024 21:21

  • Aktualizacja: 06:14 12.06.2024

Rozpętano histeryczną narracje i stworzono z tego projektu mit wielkości — tak o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego mówi Marszałek Województwa Mazowieckiego. Adam Struzik był gościem Beaty Jewiarz w audycji „Popołudnie Radia dla Ciebie”. Jego zdaniem dyskusja na temat CPK zamieniła się w plebiscyt.

Temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraca. Premier Donald Tusk przekazał, że jeszcze w czerwcu ma zostać przedstawiona pełna prezentacja przyszłości przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce.

Zdaniem marszałka Mazowsza Adama Struzika dyskusja na temat CPK zamieniła się w plebiscyt.

Rozpętano taką histeryczną narrację. Kto jest za CPK, kto jest za nowoczesnością, kto jest za rozwojem kraju. Stworzono z tego projektu taki mit wielkości. Ja mówię wprost, że w takim zakresie, w jakim to zaproponowano, łącznie z powstaniem miasteczka lotniskowego, to są takie pomysły fantastów, a nie realistów — uważa Struzik.

Jak dodaje Adam Struzik, projekt powinien być jeszcze raz przemyślany i odpowiedzieć na pytanie na temat kosztów.

Ten projekt powinien być oceniony na obiektywnych zasadach. Przede wszystkim powinien odpowiedzieć na podstawowe pytanie: o nakłady i efekty. Co, za jakie pieniądze, w jakim terminie, możemy tak naprawdę uzyskać — mówi Struzik.

Co to CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Pod koniec kwietnia br. PPL podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) „była myśleniem życzeniowym”.

Czytaj też: Ostatnia szansa, żeby skorzystać z Programu Dobrowolnych Nabyć. „Później już tylko wykup”

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/DJ