Anna i Krystyna ruszają do akcji. Rozpoczęło się drążenie tunelu metra na Bemowie

  • 14.08.2024 20:14

  • Aktualizacja: 20:16 14.08.2024

W środę na Bemowie rozpoczęło się drążenie tuneli ostatniego odcinka linii M2. Tarcza TBM Anna ma w pierwszym etapie prac do pokonania nieco ponad 1060 metrów. W ten sposób połączy dwie nowe budowane stacje – Karolin i Chrzanów - poinformowało Metro Warszawskie.

Na Bemowie ruszyły prace związane z drążeniem tuneli ostatniego odcinka linii M2.

W pierwszej kolejności tarcze Anna i Krystyna będą miały do wywiercenia dwa tunele o długości ponad kilometra – tuż za szybem startowym, zlokalizowanym na stacji Karolin. Jako pierwsza ruszyła Anna. Gdy dotrze do stacji C2 Chrzanów, ekipy techników zostaną skierowane do drugiej tarczy, która rozpocznie drążenie tunelu prawego.

Tunele na Bemowie

Na pierwszym odcinku obie, ogromne tarcze TBM, mają do ułożenia łącznie 1422 pierścieni obudowy tunelu. Po wydrążeniu pierwszych tuneli tarcze zostaną „przeciągnięte” przez korpus stacji. Następnie będą miały do wykonania dwa tunele o długości ponad 1200 metrów, które połączą stacje Chrzanów i Lazurowa.

Ostatni odcinek, łączący budowę z działającą już linią będzie najkrótszy. Ma niecałe 600 metrów i kończy się na komorze torów odstawczych stacji Bemowo.

Łącznie obie tarcze wydrążą aż 5688 metrów tunelu i ułożą 3792 pierścienie jego obudowy. Prace związane z budową tuneli zakończą się w przyszłym roku.

Warszawskie tarcze TBM ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad 6 metrów każda.

Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak konieczna jest obecność człowieka. Jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.

Nowe stacje metra na Bemowie

Na prawie czterokilometrowym bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje.

Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową.

Stację Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską.

Stacja Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.

Czytaj też: Przyszłość mieszkańców Os. Przyjaźń nadal niepewna. Dotyczy to blisko 250 osób

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA