65 nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich. To rekordowe zakupy spółki

  • 26.06.2024 17:14

  • Aktualizacja: 06:20 27.06.2024

Dziś podpisano umowy na dofinansowanie zakupów nowoczesnych pociągów dla Kolei Mazowieckich – to 15 zeroemisyjnych pociągów oraz 50 pięcioczłonowych ezt (elektryczny zespół trakcyjny) typu FLIRT. Oprócz podpisania umowy ramowej zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały trasy między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina.

Koleje Mazowieckie kupują kolejne nowoczesne pojazdy. Dziś w urzędzie marszałkowskim podpisano umowy na dofinansowanie zakupów 65 nowych pociągów, które wyjadą na mazowieckie tory kolejowe. W zakupach pomogą środki z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 oraz Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Ekologiczne pociągi dla Mazowsza

Zakupionych zostanie m.in. 15 nowych zeroemisyjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Systematycznie inwestujemy w nowe pojazdy dla Kolei Mazowieckich. W sumie zaplanowaliśmy zakup aż 75 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzisiejsza umowa pozwoli na zakup 15 nowoczesnych i ekologicznych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowy tabor to szansa na zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości kursowania pociągów – powiedział wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk

Nowe i energooszczędne pojazdy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS, w pętle indukcyjne, dodatkowe oznaczenie na drzwiach wejściowych ułatwiające lokalizację przycisku otwierającego, a dla osób z dysfunkcją wzroku pojawi się pomoc w postaci oznaczenia systemem Braille’a numerów miejsc siedzących w wagonach.

Członkini zarządu Województwa Mazowieckiego Anna Brzezińska zwraca uwagę na ekologiczny aspekt pociągów. – Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań nowe pociągi będą zużywały mniej energii. Będą także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – powiedziała.

Dodała również, że rozwój kolei regionalnej jest ważny. Z roku na rok bowiem korzysta z niej coraz więcej mieszkańców.

Przez ostatni rok zanotowaliśmy ponad 60 milionów pasażerów, jest to więc naprawdę imponujący wskaźnik wzrostu. Taki przeskok cywilizacyjny ze starych taborów na zupełnie nowe zwiększa komfort podróży – zauważyła Brzezińska.

Jakie są nowe pociągi?

W skład floty Kolei Mazowieckich wejdzie również 50 nowych elektrycznych pociągów typu FLIRT.

To kolejny, bardzo znaczny i dostrzegalny krok w kierunku modernizacji unowocześnienia kolei, ale jednocześnie zwiększenia komfortu, co jest chyba najważniejsze, podróży dla mieszkańców Mazowsza – powiedział prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.

Filtry to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi.

Są wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu.

Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety.

Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.

Kiedy nowe pociągi na Mazowszu?

Dzisiaj, oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały tras między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina.

Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych zostaną zrealizowane w terminie 24 miesięcy, tym samym pojawią się w połowie 2026 roku.

To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych czterech lat spółka pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Ponadto przewoźnik inwestuje w nowoczesne zaplecza techniczne niezbędne dla utrzymania pojazdów szynowych. Między innymi trwają prace związane z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie w Sochaczewie.

Czytaj też: Adam Struzik ponownie wiceprezesem Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej

Źródło:

inf. prasowa

Autor:

RDC /PA

Kategorie: