Mateusz Smoczyński to znakomity skrzypek jazzowy z klasycznym wykształceniem, członek Atom String Quartet, a także kompozytor. W jego koncercie skrzypcowym „Adam's Apple”, którego słuchamy, odzywają się echa wirtuozowskiej muzyki skrzypcowej, bluegrassu i world music. Artysta mówi o swojej fascynacji muzyką Johna Adamsa i współpracy z kalifornijskim Turtle Island Quartet, a przede wszystkim o inspiracjach muzycznych, które płyną do niego z różnych stron.
"Klasyka czy powaga" to autorski program, zawsze z gościem, rozpięty między muzyką klasyczną i muzyką poważną – wydaje się, że oba terminy oznaczają to samo, ale pierwszy wydaje się pojemniejszy i bardziej elastyczny. Najważniejsze, żeby to była dobra muzyka. I takiej będziemy z Państwem słuchać.
Prowadzi: Anna S. Dębowska
Odcinki podcastu (23)
Muzyka Jeana-Philippe’a Rameau
Wyjątkowo piękna muzyka Jeana-Philippe’a Rameau nie przestaje inspirować artystów. Dyrygent Raphael Pichon z okruchów z oper Rameau stworzył „Samsona”. Z kolei jego kolega po batucie, Marc Minkowski nagrał dwie wyobrażone symfonie złożone instrumentalnych fragmentów dzieł scenicznych tego kompozytora.
Jaka muzyka powstaje dla dzieci? Czy warto, aby dzieci ją współtworzyły? Co im oferuje w tym roku festiwal Mała Warszawska Jesień? O tym rozmawialiśmy z Anną Kierkosz, kuratorką tego festiwalu i wielu innych projektów dla dzieci
i młodzieży.
Gościem audycji była Ania Karpowicz – flecistka, współzałożycielką Instytutu Mieczysława Wajnberga. Opowiadała m.in o koncertach w ramach Festiwalu WarszeMuzik.
Martyna Pastuszka opowiada o sekretach skrzypiec historycznych, swojej współpracy z francuskimi orkiestrami historycznymi i o prowadzeniu własnej {oh!} Orkiestry, mającej mocną pozycję w środowisku muzycznym.
Maurizio Pollini i Jodie Devos - wspominienie wybitnych pianistóww, ktorzy odeszli w tym roku. Posłuchaliśmy nagrania utworów Chopina, Schumanna, Debussy'ego i Offenbacha.
Śpiewaczka Anna Radziejewska opowiada o specyfice głosu kontratenorowego, o młodzieży wokalnej, która garnie się do muzyki dawnej, o strategiach repertuarowych w karierze współczesnych śpiewaków i przyszłości Polskiej Opery Królewskiej.
Jak funkcjonuje nowoczesny teatr operowy? Jak połączyć sprzeczne interesy artystów tworzących przedstawienie operowe? O tym opowiada Jacek Marczyński na podstawie książki „5000 wieczorów w operze” napisanej przez Rudolfa Binga, w latach 1960-1972 dyrektora generalnego Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Słuchamy Belliniego, Verdiego i Wagnera w wykonaniu śpiewaczek, które święciły triumfy na tej scenie za dyrekcji Binga.
13 koncertów „na żywo”, 17 projekcji oper i baletów – przez cały lipiec trwa w Warszawie Festiwal „Ogrody Muzyczne” na dziedzińcu Zamku Królewskiego. O jego atrakcyjnym programie opowiadał dyrektor artystyczny Łukasz Strusiński.