Wiadomości
Udostępnij:
Tramwaj i metro na Gocław bezsensownym pomysłem? Prezydent Warszawy odpowiada
-
20.03.2025 21:47
-
Aktualizacja: 21:48 20.03.2025
Budowa linii tramwajowej i metra na Gocław jest sensowna — w taki sposób prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski odniósł się do głosów krytyki na temat jednoczesnego poprowadzenia do osiedla obu środków komunikacji. Zdaniem ekspertów po informacji o przełomie w sprawie budowy tramwaju miasto powinno zmienić kolejność budowy linii metra. Bardziej istotna jest ich zdaniem budowa M4, ponieważ odciąży mocno eksploatowaną linie M1.
Warszawa powinna zmienić kolejność budowy linii metra. Bardziej istotna jest budowa M4, ponieważ odciąży mocno eksploatowaną linie M1 — komentują eksperci po informacji o przełomie w sprawie budowy tramwaju i metra na Gocław.
Do głosów krytyki na temat jednoczesnego poprowadzenia do osiedla tramwaju i metra odniósł się prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Jego zdaniem budowa obu środków komunikacji jest sensowna.
— To jest sensowne, to jest skoordynowane. Proszę pamiętać, że analizy jednego odcinka nie są specjalnie sensowne, dlatego, że trzeba analizować całą sieć i patrzeć na to właśnie z punktu widzenia wszystkich połączeń komunikacyjnych, bo budujemy system. Do roku 2050 wszystko jest zaplanowane i krok po kroku postępujemy w sposób racjonalny — powiedział Trzaskowski.
Budowa linii tramwajowej do Gocławia ma się rozpocząć w 2027 roku. W ramach inwestycji powstania ponad 3,5 km torowiska z 7 przystankami.
Przełomowa decyzja ws. linii tramwajowej na Gocław
W czwartek 13 marca stołeczni radni przegłosowali poprawki budżetowe, w tym zaproponowaną przez prezydenta Warszawy przeznaczającą 108 mln zł na nabycie gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław i kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej.
Pieniądze znalazły się w związku ze zmianami w finansowaniu samorządów.
– Wśród tych pieniędzy, a kwota jest niebagatelna, bo obejmuje blisko 2,5 miliarda dodatkowych środków na inwestycje, 108 milionów zostanie przeznaczone na wykup gruntu pod przyszłą budowę tramwaju na Gocław – mówił zastępca rzeczniczki urzędu miasta Marzena Gawkowska.
Łączna długość trasy ma wynieść 3,6 km, z tego ok. 2,6 km stanowić będzie zielone torowisko.
Oprócz torowiska powstanie m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym.
Harmonogram zakłada na 2027 r. uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.
Prace nad budową linii tramwajowej mają zakończyć się ok. 2030 roku.
Czytaj też: Utrudnienia w Rembertowie. Od dziś zmiany w organizacji ruchu przy Chełmżyńskiej
Źródło:
Autor:
Przemysław Paczkowski/DJ
Kategorie: