Ruszył Tramwaj do Wilanowa. R. Trzaskowski: czekaliśmy na to wiele lat

  • 29.10.2024 08:24

  • Aktualizacja: 19:10 29.10.2024

Tramwaj do Wilanowa został oficjalnie otwarty. Po nowych torach kursują „14” i „16”. — Ta inwestycja zmienia rzeczywistość w Wilanowie — powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Jest to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w Warszawie ostatnich lat.

We wtorek oficjalnie otwarto Tramwaj do Wilanowa. Przysłowiową wstęgę przeciął prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który przejechał „szesnastką” z przystanku Goworka do Miasteczka Wilanów.

Prezydent Warszawy przypomniał, że tramwaj nie kursował w tym miejscu od 50 lat. Podkreślił, że linia tramwajowa to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w Warszawie ostatnich lat.

Ta inwestycja zmienia rzeczywistość w Wilanowie — powiedział Trzaskowski. — Wszyscy mieszkańcy Wilanowa będą mogli się dostać znacznie szybciej do centrum miasta, dwukrotnie szybciej niż autobusem. Oczywiście te tramwaje przewiozą wielokrotnie większą liczbę pasażerów — dodał. 

Od 70 lat nie było pełnej nowej linii tramwajowej w Warszawie. Od 50 lat nie kursował tramwaj do Wilanowa. To największa tego typu inwestycja od dziesięcioleci — zaznaczył.

Budowa trwała ponad dwa lata, ale to jeszcze nie koniec prac, bo część drogowa zakończy się dopiero w II połowie przyszłego roku. 

Tramwajem do Wilanowa

Do Wilanowa dojechał dziś pierwszy tramwaj pasażerski. Na jego pokładzie był nasz reporter.

Bardzo się cieszę, że doczekaliśmy tego momentu — powiedziała jedna z pierwszych pasażerek. 

Jak podkreślił rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz, tramwaje wróciły do Wilanowa po ponad pięćdziesięciu latach.

To jest powrót do dzielnicy, ale na zupełnie nowej trasie. Wszystkich zapraszamy od dzisiaj na przejażdżki linią 14 i 16 — powiedział Urbanowicz.

Pierwszych pasażerów zabrał pojazd linii 16, która razem z linią 14 będzie kursować co 2 minuty w godzinach szczytu. Pozwoli to na zabranie w godzinę nawet 4,5 tysiąca pasażerów.

Docelowo pojawi się tam również linia 19. Łącznie wszystkie trzy linie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu.

Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522. 

Zmiany wprowadzane są jednak etapami.

To nie koniec prac drogowych na całej linii tramwajowej. Do końca 2025 roku ma jeszcze potrwać układanie chodników, krawężników oraz wytyczanie ścieżek rowerowych i przejść dla pieszych.

W mniej niż pół godziny do Śródmieścia

Nowa trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Puławskiej i Goworka. Liczącą 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokonuje ul. Goworka i Spacerową. Następnie linia przebiega prosto, ul. Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów jest się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Po wprowadzeniu priorytetu dla tramwajów czas dojazdu do Śródmieścia wyniesie poniżej 30 minut. Na początku czas ten będzie dłuższy, bo tramwajarze będą się uczyć tego odcinka, a poza tym na miejscu wciąż trwają prace budowlane na ul. Sobieskiego i tam będą tymczasowe programy sygnalizacji świetlnej.

Tramwaj na przystanku ma pojawiać się co dwie minuty, poza godzinami szczytu co trzy minuty, a w weekendy co cztery minuty.

W godzinach szczytu będzie 30 kursów na wspólnym odcinku, co da 6 tys. miejsc. 3 tys. miejsc zapewni linia 16 i po 1,5 tys. miejsc linie 14, a potem 19. W tej chwili linia 522 zapewnia tysiąc miejsc, a linie 501 i 519 po 500 miejsc.

Na wszystkich przystankach i w taborze są zapowiedzi czytane przez rodzinę Knapików (Tomasza i Macieja).

Czytaj też: Zmiany w ruchu na Saskiej Kępie przed wprowadzeniem strefy płatnego parkowania

Źródło:

RDC

Autor:

RDC , Adrian Pieczka, Przemysław Paczkowski, Adam Abramiuk/DJ