Strefa Czystego Transportu w stolicy. Bilans pouczeń po tygodniu od jej wprowadzenia

  • 08.07.2024 22:14

  • Aktualizacja: 07:18 09.07.2024

Od 1 lipca strażnicy miejscy pouczyli 44 kierowców, którzy wjechali do Strefy Czystego Transportu nieuprawnionym autem – powiedział w poniedziałek st. insp. Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej. Kontrole przeprowadzane są przez wspólny patrol strażników miejskich i pracowników ZDM. Podczas nich wystawiana jest specjalna kamera podłączana do komputera, która sczytuje jadące pojazdy i sprawdza je w systemie. 

W pierwszym tygodniu obowiązywania Strefy Czystego Transportu w Warszawie strażnicy miejscy pouczyli 44 kierowców. Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej poinformował, że kontrole prowadzone są przez wspólny patrol strażników miejskich i pracowników ZDM. Ci ostatni odpowiadają za rozstawienie sprzętu, czyli kamery podłączonej do komputera podłączonego do bazy CEPiK.

System widzi, które samochody są dopuszczone do ruchu w Strefie Czystego Transportu. Te wyświetlają się na zielono. Samochody, które nie powinny wjeżdżać do SCT, wyświetlają się na czerwono — zaznaczył Jabraszko.

Rzecznik Straży Miejskiej w Warszawie Sławomir Smyk wyjaśnił, jakie czynności są następnie wykonywane.

 Wówczas dokonują zatrzymania takiego pojazdu i weryfikują to czy osoba, która porusza się tym samochodem miała prawo wjechać w strefę czy też nie miała prawa — tłumaczył Smyk.

Zatrzymanie nie oznacza od razu mandatu.

 W praktyce może wyjść po kontroli, że osoba jest mieszkańcem Warszawy, płacącą podatki w Warszawie i ma takie uprawnienia do tego, aby poruszać się tym właśnie pojazdem w Strefie Czystego Transportu — zaznaczył Smyk.

Od 1 lipca w stolicy obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.

Kto nie wjedzie?

Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).

Na stronie ZDMest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam się dowiedzieć, czy pojazd ma prawo wjechać do strefy.

Granice SCT

Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je:

  • al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą. 

Czytaj też: Chaos komunikacyjny, natłok inwestycji i zamknięte ulice. Mieszkańcy Szmulek: kto dał na to pozwolenie?

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

RDC , Adrian Pieczka/DJ