Matura 2024. Są wyniki egzaminu dojrzałości. Gdzie je sprawdzić?

  • 09.07.2024 06:12

  • Aktualizacja: 08:30 09.07.2024

Ogłoszono wyników matur. Abiturienci wyniki mogą sprawdzić online, logując się do systemu ZIU, czyli Zintegrowanego Interfejsu Użytkownika. Wyniki tegorocznego egzaminu dojrzałości pojawiły się o godz. 8:30.

Na ten moment czekało 340 tysięcy uczniów w całym kraju. Wyniki matur 2024 pojawiły się we wtorek o godz. 8:30. Aby poznać swoje oceny, trzeba zalogować się do Zintegrowanego Interfejsu Użytkownika. Login i hasło abiturienci otrzymują od dyrektora szkoły, w sekretariacie placówki lub przy odbiorze świadectwa.

Po zalogowaniu trzeba wybrać pole „egzamin maturalny” i wówczas na ekranie powinien pojawić się wyniki matury. Każdy uczeń będzie musiał jeszcze udać się do swojej szkoły, aby odebrać wyniki w formie papierowej. 

Dla tych, którzy nie zdali egzaminu maturalnego 2024, będzie możliwość poprawki. Chodzi o uczniów, którzy uzyskają wynik niższy niż 30 procent punktów z jednego przedmiotu obowiązkowego. Część pisemna zostanie przeprowadzona 20 sierpnia, a ustna na 21 sierpnia. Ogłoszenie wyników poprawek nastąpi 10 września.

Kiedy nowa matura?

W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad projektem nowelizacji, która m.in. odłożyłaby o kolejne dwa lata szkolne – rok szkolny 2024/2025 i 2025/2026 – warunek, by do zdania matury potrzebne było uzyskanie minimum 30 proc. punktów z egzaminu z przedmiotu dodatkowego zdawanego na poziomie rozszerzonym.

Informacja o przygotowywaniu przez MEN projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw została opublikowana w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Obok ustawy o systemie oświaty znowelizowane mają być też ustawy: ustawa Prawo oświatowe i ustawa o systemie informacji oświatowej.

Podano, że planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to trzeci kwartał 2024 r.

Zgodnie z przygotowywanym projektem przedłużony na lata szkolne 2024/2025 i 2025/2026 ma być okres, kiedy do zdania matury nie jest konieczne uzyskanie minimum 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego.

Jak zdać maturę?

Aby zdać maturę, maturzysta musi uzyskać minimum 30 proc. punktów z pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki oraz języka obcego nowożytnego oraz dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego.

Maturzysta musi też przystąpić do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym z tzw. przedmiotu do wyboru lub przedmiotu dodatkowego.

Chętni mogą przystąpić maksymalnie jeszcze do pięciu egzaminów na poziomie rozszerzonym. W przypadku egzaminów na poziomie rozszerzonym obecnie nie ma progu zaliczeniowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami miało się to zmienić od nowego roku szkolnego, jeśli chodzi o jeden wskazany przez maturzystę przedmiot.

Jakie zmiany na maturze?

W przygotowywanym projekcie proponuje się wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów.

Obecnie egzaminatorzy-weryfikatorzy funkcjonują jako „zwykli” egzaminatorzy i tak też są wynagradzani. Według MEN konieczne jest również wprowadzenie operatora pracowni informatycznej jako osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej (dokumentacja przy komputerze) egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu maturalnego z informatyki.

Resort edukacji chce też przesądzenia w przepisach o możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, którego języka absolwent uczył się w szkole.

Proponuje także zobowiązanie absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym – z tego języka obcego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym.

W projekcie mają znaleźć się zapisy umożliwiające większą cyfryzację egzaminów zawodowych, ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu przekazywania informacji o unieważnieniu egzaminu, skrócenie terminu umożliwiającego dokonanie wglądu do prac egzaminacyjnych na egzaminie zawodowym, rozszerzające zakres przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów.

Przygotowywany projekt zawierać ma również m.in. zapisy dotyczące dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Podręczniki typu repetycyjnego (repetytoria), których celem jest powtarzanie i utrwalanie treści nauczania, z ukierunkowaniem na wykonywanie zadań typu egzaminacyjnego mają być wyłączone z procesu dopuszczenia do użytku szkolnego.

Wprowadzony ma być wymóg graficzny oznaczenia w podręcznikach treści wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danych zajęć na danym etapie edukacyjnym. Nałożony ma być na wydawców także obowiązek zamieszczenia w internecie cyfrowych odzwierciedleń dopuszczonych do użytku szkolnego przed 1 stycznia 2020 r. podręczników w postaci papierowej – przy ich kolejnym niezmienionym wydaniu. Obecnie taki wymóg dotyczy tylko podręczników dopuszczonych po 1 stycznia 2020 r.

Czytaj też: Wyniki egzaminu ósmoklasisty gorsze niż rok temu. Nauczycielka wskazuje przyczyny

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

RDC

Kategorie: